PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

24 November 2008

Bajet Defisit Sejak 11 Tahun Lalu, Ternyata Adnan Gagal Sebagai Menteri Besar !!

by Putera Semantan

KUANTAN - Buat tahun yang kesebelas berturut-turut Menteri Besar Pahang Dato’ Seri Adnan Yaakob membentangkan bajet defisit. Terbaru, defisit lagi sebanyak RM98.61 juta untuk tahun 2009 yang dibentang pada Sidang Dewan Undangan Negeri, Jumaat 14 November lalu. Jumlah ini menunjukkan berlaku peningkatan defisit sebanyak RM48.25 juta (bajet negeri Pahang 2008 lalu mengalami defisit sebanyak RM50.36 juta). Juga antara negeri yang terbesar angka defisit bajetnya. Untuk pengetahuan semua, pada 2009 nanti tempoh Adnan menjadi Menteri besar Pahang juga ialah sebelas tahun. Ini bermakna, sepanjang beliau mengambil alih tampuk pemerintahan negeri dari Khalil Yaakob, belum pernah sekali pun bajet yang tidak defisit yang dibentangkan oleh bekas guru bahasa Inggeris sebelum masuk politik itu! Dalam bahasa mudahnya, defisit bermakna pengeluaran wang lebih banyak daripada sumber hasil. Atau wang yang akan dibelanjakan lebih banyak daripada hasil negeri.



Lawan defisit ialah surplus. Untuk lebih memahami lagi tentang defisit bajet Pahang ini ialah, bahawa kerajaan negeri telah gagal menjana hasil atau kewangan atau tidak berupaya mencari sumber-sumber baru kewangan sedangkan belanja yang diperlukan lebih besar dari jumlah angka hasil yang diperolehi. Dengan lain-lain perkataan, kerajaan negeri Pahang yang dipimpin Adnan langsung tidak berupaya menambah pendapatan, selari dengan kewangan yang diperlukan. (Sila klik imej untuk besarkan bukti bajet defisit Pahang itu) Ibarat sebuah keluarga, pendapatan ketua keluarga tidak pernah mencukupi meski pun jumlah anaknya telah meningkat sehingga sepuluh orang. Jika bertambah ahli keluarga logiknya pendapatan ketua keluarga mestilah meningkat. Tetapi si ayah itu gagal dan tidak pernah mencukupi pendapatan untuk membiayai keperluan tahunan keluarga sehingga sepuluh tahun. Bandingan mudahnya, siapa si ayah itu? Dialah Adnan bin Yaakob. Semua orang tahu bahawa orang yang paling berkuasa di Pahang ialah menteri besar dan selepas itu barisan exconya.


Jika Pahang gagal menjana ekonomi, gagal menambah pendapatan atau gagal meningkatkan hasil negeri maka kesalahan seratus peratus seharusnya diletakkan kepada Adnan dan exconya. Itu tidak boleh lari kerana mereka tiada kreativiti dan tidak proaktif meneroka hasil-hasil baru. Termasuk tidak berupaya melihat peluang-peluang industri hiliran dari banyak agensi kerajaan pusat dan swasta yang ada juga gagal menarik pelaburan. Apa sumber asli yang tidak ada di Pahang? Pahang mempunyai sumber kekayaan hutan terbanyak di Semenanjung. Pahang memiliki sungai terpanjang di Semenanjung. Pahang mempunyai aset pelancongan terkaya di Malaysia. Pahang mempunyai kekayaan hasil bumi dan sejarah yang belum diteroka. Pahang merupakan pintu masuk ke Pantai Timur. Pahang bersempadan dengan kebanyakan negeri di Semenanjung termasuk ibu negara. Dan jangan lupa seorang perdana menteri datangnya dari Pahang dan seorang lagi jika diizinkan Tuhan pula bakal menjadi Perdana Menteri.



Jangan lupa, sebahagian besar tanah Rancangan Felda terletak di negeri Pahang. Sehingga kini Felda kaya raya menjadi badan korporat kedua terbanyak sumber pendapatan selepas Petronas. Tapi Pahang? Negeri Pahang dapat apa? Pusat judi terbesar di Asia Tenggara terletak di bumi Pahang, tapi kerajaannya? Bahkan berdasarkan bajet yang dibentangkan, hasil kerajaan negeri merosot daripada RM467 juta pada 2008 kepada RM461 juta pada 2009, iaitu berkurangan sebanyak RM5.18 juta. Berdasarkan butiran yang ada, jadi jelaslah Adnan telah gagal menjalankan tugasnya sebagai menteri besar. Meski pun beliau diakui tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang ekonomi, namun begitu sepatutnya sekurang-kurangnya dapat memanfaatkan profesional yang ada untuk menjana ekonomi. Berdasarkan realiti ini, ada tiga langkah yang boleh menyelamatkan ekonomi Pahang dan rakyatnya.


Pertama, Adnan sendiri kena jujur dan mengaku bahawa beliau gagal memimpin negeri ini dari segi perekonomian. Jika seorang pengurus syarikat gagal menaikkan pendapatan majikannya selama 11 tahun apa tindakan yang diambilnya? Sudah tentulah meletakkan jawatan. Maka di atas keinsafan yang sama Adnan sewajarnya meletakkan jawatan sebagai menteri besar bagi memberi kesempatan kepada orang lain setelah beliau gagal. Lagi pun Adnan mesti sedar bahawa jawatan yang dipegang bukannya hasil warisan pusaka keluarga. Kedua, pemimpin tertinggi negara mesti melihat bahawa kegagalan Adnan bermakna kegagalan kerajaan BN keseluruhannya, sedangkan jawatan itu satu amanah. Maka kedudukan Adnan sebagai menteri besar mesti disingkirkan dan ditukar dengan muka baru. Jika kegagalan berpanjangan ini terus menerus dibiarkan ini bermakna suatu kezaliman dan pengkhianatan telah dilakukan kerajaan terhadap rakyat negeri ini.



Langkah Ketiga dan terakhir, jika kedua-dua pihak di atas tadi tidak mahu bertindak kendati pun telah jelas kegagalannya, maka rakyat sendiri mesti bertindak menukar kerajaan dalam pilihan raya akan datang. Apa gunanya lagi beliau dibiarkan di situ kerana kita yakin dan percaya, selama mana Adnan terus berkuasa maka selama itulah pencapaian ekonomi Pahang tidak akan meningkat. Rakyat telah memberi peluang Adnan selama 11 tahun, maka tempoh yang lebih lama lagi tidak wajar sama sekali diizinkan. Oleh kerana Adnan telah sinonim dengan kegagalan, maka menyingkirkan Adnan bermakna mengeluarkan Pahang dari alam kegelapan ke dunia baru!



No comments: