PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

03 December 2008

KONGRES PKR 2008 - Iktibar Uhud

Kemenangan kaum Muslimin di Ghazwah al-Badr pada kali pertama tentera Islam di bawah pimpinan baginda Rasulullah SAW memberikan kekuatan moral kepada golongan Islam yang pada ketika itu berjumlah 313 orang sahaja berbanding dengan jumlah tentera Quraisy yang berjumlah 1,000 orang.

Bilangan pihak Quraisy yang melampaui tentera Muslimin pada nisbah 1:3 menjadikan kemenangan itu lebih manis, lebih dinikmati. Kelengkapan perang yang serba kekurangan bukan halangan bagi tentera Islam untuk mencipta kemenangan. Yang penting keimanan dan ketakwaan yang bertapak kukuh di jiwa pejuang Muslim.

Akhirnya, tentera Muslim menang besar dalam perang itu dengan izin Allah berbekalkan keimanan mantap, strategi peperangan sistematik dan bantuan Ilahi dari langit iaitu gerombolan malaikat untuk membantu tentera Muslimin. Berbeza pula pada Ghazwah Uhud. Jumlah tentera Islam cuma 700 orang berbanding tentera musuh seramai 3,000 orang dan bertemu mereka di bukit Uhud.

Rasulullah mengatur tentera Islam dengan formasi yang rapat 1,000 ela ke hadapan. Kemudian baginda meletakkan barisan sayap kanannya di kaki persimpangan yang curam dan sayap kirinya di kaki bukit yang agak rendah, lebih kurang 40 kaki tinggi dan 500 kaki panjang, dipanggil Ainain. Tentera di kanan dalam posisi yang selamat namun yang di sebelah kiri berkemungkinan diserang dari belakang Ainain; untuk mengelakkan bahaya, Rasulullah meletakkan 50 pemanah, yang dapat memberi amaran sekiranya tentera Quraisy berpusing dan menyerang dari arah belakang.

Pasukan pemanah ini diketuai pula oleh Abdullah bin Jubair.Walaupun strategi mantap, namun faktor disiplin dan kegopohan pemanah melesapkan keutuhan strategi baginda Rasulullah. Para pemanah kelabu mata kerana tidak mahu ketinggalan untuk mendapatkan habuan perang. Akhirnya, tentera Muslim tewas.
Ceritera di atas cukup menggambarkan keadaan kini pada Kongres Nasional Parti KeADILan Rakyat (PKR) 2008 yang akan diadakan esok pada 29 November.

Secerdik mana kita mengatur langkah, sehebat mana perancangan kita, akhirnya yang akan berjaya hanyalah perancangan Allah SWT. Pada Kongres PKR yang lalu di Seremban, Negeri Sembilan, Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang pada ketika itu tidak mahu bertanding sebagai Presiden PKR ditegur dengan menggunakan retorikanya agungnya sendiri 'Jika takut akan risiko usah bicara pasal perjuangan'. Kini retorika keduanya berbunyi lagi, 'Wamakaru Wamakarallah, Wallahu Khairul Maakiriin', Dan kamu merancang dan Allah merancang, Dan rancangan Allah jualah sebaik-baik perancang'.

Lihatlah betapa sayangnya Allah SWT kepada DSAI, tanda-tandaNya jelas dan nyata. Cuma apakah kita mengambil iktibar daripadanya? Adakah kita bersedia tunduk dan akur atas perancangan dan kebijaksanaanNya? Ternyata kita perlu ucapkan InsyaAllah pada setiap perancangan kita.

Tetapi ini bukan akhirnya wahai juak-juak UMNO dan Barisan Nasional! Ini bukannya tamat riwayat PKR. Dengan adanya bimbingan Allah SWT Penguasa sekalian alam, DSAI akan kembali dengan lebih kuat, lebih mantap dan lebih garang. Dengan pertolongan Allah SWT, kembalikan negara ini kepada Rakyatnya yang sengsara!!

No comments: