PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

23 September 2008

PAS Terengganu Tidak Ada Sebab Untuk Kalah! (Siri III/Terakhir)

by Aqil Fithri

Ada yang keliru, bila khalayak ditontonkan dengan pemimpin PAS bangkang-membangkang secara terbuka. Tema 16 September gegeran Anwar Ibrahim memang berbisa. Tema ini bukan sahaja mengugat kestabilan Umno, malah turut dikatakan mengugah keharmonian PAS.

Ir. Hj. Khalid Abd Samad, selain Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah antara yang kental membela 16 September. Manakala Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu pula tampak begitu sinis dengan usaha tersebut. Sementara, Harakah pula menjadi medan seteru dialektik tersebut. Justeru, bagi mendapatkan keadaan sebenar dari satu sisi, Ummahonline.com berkesempatan mendapatkan penjelasan dari Ahli Parlimen Shah Alam tersebut.

Anda dan Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu dilihat ada konflik pendapat sepertimana yang umum ketahui baru-baru ini. Dalam konflik tersebut, anda ada menggunakan frasa “bawah tempurung” ketika mengambarkan lingkungan pemikirannya. Sebenarnya, apa masalah PAS Terengganu berbanding dengan PAS di negeri-negeri yang lain?

Saya tidak boleh bercakap banyak pasal PAS Terengganu ini. Tapi apa yang kita nampak terdapat kecederungan di kalangan pimpinan PAS Terengganu yang terlalu khuatir tentang kemampuan kita untuk mempengaruhi dasar-dasar PR apabila kita berkongsi kuasa kelak.

Di sini, saya rasa mereka tidak ada keutamaan, iaitu yang mana yang mahu diutamakan dahulu. Soal itu mereka maseh tidak begitu jelas. Apa yang kita dapati, mereka mahu mengharamkan konsert, mahu mengharamkan minuman keras, mahu mengharamkan judi, mahu mengharamkan cara pemakaian, mahu mengharamkan pertunjukan dan sebagainya. Bagi saya, apa yang kita mahu utamakan sekarang ialah bagaimana untuk membentuk suatu kerajaan dan pentaadbiran yang lebih amanah, lebih telus, dan lebih adil. Ini yang penting sebenarnya. Walaupun mungkin dari segi amalan-amalan maksiat yang disebutkan tadi maseh berlaku pada tahap yang sama pada peringkat permulaannya, tapi bagi saya ianya merupakan suatu proses yang kita terpaksa lalui. Hal-hal itu tetap berlaku, dulu berlaku dan sekarang pun di bawah PR pun ia berlaku. Hal-hal tersebut tidaklah lebih teruk. Mungkin juga tidak kurang, atau mungkin tidak dapat dikurangkan, ataupun barangkali juga dapat dikurangkan sedikit.

Tetapi yang harus diberikan keutamaan ialah tentang pemerintahan serta pengisian progam-program yang kita mahu jalankan. Ini boleh dilakukan melalui program masjid kita, surau kita, dan sebagainya—yang akhirnya akan mendatangkan hasil di mana masyarakat ini dengan sendirinya akan menolak amalan-amalan yang seperti itu. Ini maknanya, bagi saya, amalan soleh itu akan berlaku bila manusia bergerak ke arah kefahaman yang soleh dan sebagainya. Maka, perubahan-perubahan ini tak perlu dipercepatkan lebih daripada proses yang biasa.

Dalam hal ini, bagaimana pula dengan PAS Terengganu?

Tapi bagi PAS Terengganu, mentaliti keutamaan mereka ialah bila mereka berkuasa dan mreka mahu mengharamkannya. Dan bagi saya di Selangor, itu sukar kerana kita kini hidup di dalam suasana yang berbeza. Di Terengganu suasananya lain, di Selangor suasananya pula lain. Kalau kita lihat PAS peringkat pusat dan negeri pun berbeza. Jadi, apa yang perlu kita lakukan ialah proses perubahan yang bermula daripada menyediakan suasana di mana maaruf. Ini penting supaya maaruf tersebut boleh berkembang tanpa dihalang, iaitu tanpa menyekat sangat serta tidak bertindak menggunakan kekuasaan untuk memaksa masyarakat yang belum bersedia untuk menerima apa yang kita inginkan. Maka, proses untuk menyediakan masyarakat sudah tentu memakan masa. Inilah yang saya rasa dari satu segi PAS Terengganu punya uslub dakwah berbeza, manhaj berbeza, dan mereka mempunyai fikrah yang tersendiri tertentu kerana mereka hidup di Terengganu.

Bagaimana pula dengan PAS di Kelantan?

Ya. Dalam masa yang sama, PAS di Kelantan juga hidup dalam hampir 100% orang Islam. Tetapi atas sebab-sebab pengalaman mereka, mungkin PAS Kelantan menyedari bahawa kaedah sepertimana yang saya sebutkan tadi adalah yang lebih praktikal dan lebih berkesan. Jadi, kita perlu tegakkan satu kepimpinan yang bertanggungjawab, yang bertaqwa dan membawa masyarakat ke arah Islam mengikut kadar yang mampu dilaksanakan dan dihayati oleh masyarakat.

Saya punya tanggapan bahawa kita akan sampai kepada keadaan di mana masyarakat itu sendiri yang akan meminta perkara tersebut diharamkan. Itu yang dikatakan sebagai masyarakat sivil. Jadi, pemaksaaan tersebut bukannya datang dari peringkat kerajaan.

Fikiran dalam generasi muda waktu ini nyata berbeza dengan sebelumnya. Malah, sangat ketara perbezaannya. Mungkinkah kita boleh katakan bahawa pemimpin PAS Terengganu tidak begitu memahami zaman?

Saya tidak mahulah memburuk-burukkan, serta memperkecil-kecilkan PAS Terengganu. Saya pun dalam blog saya telah pun menyebut yang pada hakikatnya PAS Terengganu itu jauh lebih kuat dari Selangor. Tetapi mungkin diperlukan sesuatu dari segi kaedah dan pendekatan supaya lebih sesuai dengan naluri masyarakat.

Kita cuba perhatikan, dengan majoriti Melayu muslim yang ramai, PAS Terengganu maseh tidak dapat menang dalam pilihanraya umum ke-12 Mac lalu. Jadi, kita perlu lihat kembalilah mengenai kaedah kita, daya penarik kita dan sebagainya. Ini kerana, kita tidak boleh terlalu keras, kerana akhirnya orang tidak akan beri kita sokongan. Jadi, apa maknanya? Sedangkan kalau kita ada kekuasaan, kita boleh gunakan untuk menyemarakkan lagi kesedaran di kalangan umat Islam berhubung dengan apa yang kita sedang kita perjuangan.

Dari sini, saya rasa mereka mungkin tidak memahami dan maseh tidak mahu cuba untuk memikirkan uslub dakwah yang lebih berkesan.

Mustafa Ali, atau Cikgu Pa ada menggunakan beberapa istilah seperti “mustahil”, “janji kosong”, “gimik” dan lain-lain lagi bagi merujuk kepada 16September. Hari ini sudah 16 September. Dan, memang pada hari ini kita lihat tidak ada perubahan struktur dalam kerajaan. Adakah ini menunjukkan pandangan Cikgu Pa benar?

Pokoknya beginilah. Bila dikatakan “janji kosong” atau “gimik” dan sebagainya itu, ia seolah-olah satu benda yang macam Anwar Ibrahim pula yang membohongi rakyat. Sebenarnya agenda ini sedang diusahakan dan saya memyatakan bahawa dalam apa-apa usaha bila ditetapkan tarikh akhir dan diusahakan supaya ianya tercapai pada tarikh akhir tersebut, maka ia merupakan satu kaedah yang biasa. Sekiranya tidak kena pada tarikh tersebut, tidak bererti itu satu pembohongan. Itu hanya bererti bahawa mungkin ada tindakan-tindakan di pihak lawan yang kita tidak jangka, malah yang kita tidak ambil kira di peringkat awalnya. Sebagai contoh tindakan menghantar ahli-ahli parlimen BN ke Taiwan dan sebagainya. Kita pun tidak terfikir mereka akan lakukan sampai ke tahap itu. Tapi itu tidak bererti kita berbohong. Tapi itu semua merupakan satu perkara yang dinamik yang ada faktor push-pull. Jadi, sepatutnya semua orang harus berkerjasama untuk menjadikannya usaha ini satu realiti. Ini orang sedang berusaha, kita duduk tepi dan buat komen. Ini tidak begitu menariklah. Lebih baik kita sama-sama turun dan kita sama-sama usahakan. Itu adalah lebih baik.

Kalau kita lihat, Cikgu Pa menyatakan bahawa tindakan penyeberangan ini merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral” dan “tidak demokratik.” Itu memang merupakan nada dan hujah yang lazim digunakan oleh banyak pihak, termasuk di kalangan pembangkang yang tidak senang sekalipun. Sebenarnya bagaimana kita nak letakkan hukum pada penyeberangan ini?

Bagi pandangan saya, kalau penyeberangan ini dilakukan atas ugutan, atas tawaran, dibeli, maka ianya boleh dikatakan sebagai sesuatu tindakan yang tidak bermoral, di mana sebahagian wakil rakyat tersebut menjual dirinya untuk mendapatkan imbuhan dan sebagainya.

Tetapi dalam kes ini, apa yang kita lihat mereka tidak minta apa-apa, dan tidak dibeli oleh mana-mana pihak. Tetapi, oleh kerana suasana politik yang telah berubah di mana pilihanraya umum Mac 2008 lalu, mereka beranggapan bahawa sememangnya tidak ada satu parti yang selain dari BN yang boleh memerintah dan mereka tidak sanggup untuk duduk sebagai pembangkang. Oleh kerana fikiran begitu, maka mereka telah bertanding sebagai calon BN, sebab pada masa itu mereka menganggap kalau mereka bertanding sebagai calon parti lain, sekiranya mereka menang sekalipun, mereka akan jadi pembangkang. Tapi, mereka tidak mahu jadi sebagai pembangkang. Inilah yang pernah dilalui oleh ahli-ahli politik di Sabah dan mereka sudah cukup serik dengan pengalaman itu.

Tapi, kali ini mereka lihat suasana telah berubah, dan demi kepentingan rakyat, mereka pun memahami kehendak rakyat Sabah yang nampaknya pun mahukan perubahan. Maka mereka pun ingin bersama dengan arus perubahan ini. Lalu, saya rasa dalam keadaan yang seperti ini, jika mereka berhijrah atas atas keinsafan dan atas kesedaran, maka kita tidak bolehlah dikatakan tidak bermoral. Malahan, adalah lebih tidak bermoral untuk mereka kekal di situ, dalam keadaan mereka menyedari bahawa mereka tidak lagi disokong oleh rakyat. Jadi, itu adalah lebih tidak bermoral dalam mereka duduk dan sedangkan mereka memahami bahawa rakyat tidak menyokong mereka tapi mereka terus bersama BN.

Bukankah lebih baik kuasa ahli-ahli parlimen BN ini dipulangkan kembali kepada rakyat, dan disahkan semula apakah sememangnya benar kehendak rakyat yang diwakilinya begitu?

Kita memang kalau boleh, apa yang kita ingin adalah pilihanraya sekali lagi bagi mendapatkan mandat. Tapi, pilihanraya yang kita mahukan itu mestilah dilakukan dalam keadaan dan suasana yang betul-betul telus. Kerana, selama ini kita semua telah sebutkan—dan ini bukan gimik ataupun sandiwara—bahawa pilihanraya di Malaysia adalah tidak adil. Dan, hakikat kita mencapai kemenangan Mac 2008 adalah kerana pihak BN tidak sangka kita akan mendapat sokongan yang seperti itu. Maka, mereka tidak meningkatkan tahap penipuan dalam pilihanraya Mac 2008 itu.

Sekiranya mereka sedar bahawa kita adalah sekuat sepertimana yang telah terbukti ini, maka sudah pasti mereka bertindak untuk memintas keadaan itu, sama ada dengan persempadanan baru, dengan daftar pemilih yang lebih tercemar, sama ada dengan pengeluaran kad pengenalan yang palsu, atau sebagainya.

Jadi bagi kita, dan perkara ini telah pun disebut oleh pimpinan PR sendiri, sekiranya kita menang dan membentuk kerajaan sekalipun, kita akan membubarkan parlimen antara enam bulan hingga setahun. Namun, kalau menurut padangan saya, sewajarnya antara setahun hingga dua tahun. Kerana dalam tempoh tersebut diperlukan untuk kita membersihkan SPR, daftar pengundi, membetulkan proses undi pos bagi menjamin pilihanraya yang lebih adil. Kalau kita nak buat sekarang ini, orang-orang yang letak jawatan tersebut tidak boleh bertanding balek, melainkan seluruh parlimen dibubarkan.

Jadi, sekiranya seluruh parlimen dibubarkan, dalam keadaan sekarang SPR boleh menentukan lagi keputusan dengan kerjasama radio, tv, surat khabar, dll. Maka sudah tentu pilihanraya tersebut adalah pilihanraya yang terkotor. Jadi, kenapa kita mahu pertahankan mereka (BN) sangat?

Difahamkan Cikgu Pa telah menggunakan kedudukannya sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah Harakah untuk memaksa Harakah menerbitkan pandangan peribadinya di muka surat hadapan dalam keluarannya baru-baru ini. Seperti yang kita sedia maklum, tindakan penyeberangan yang cuba dilakukan oleh PR telah dilihat oleh Cikgu Pa sebagai “tidak bermoral” dan “tidak demoktarik.” Tapi, apakah kita boleh juga katakan bahawa campur-tangan Cikgu Pa secara peribadi dalam Harakah ini juga merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral”, “tidak demoktarik”, malah barangkali seperti tampak seperti “diktator”?

Saya tidak mahulah menggunakan istilah-istilah itu. Tapi bagi saya ia tidak sepatutnya menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pandangan peribadinya disiarkan. Sama ada bermoral ataupun diktator, saya tidak mahu cakaplah. Tapi, memang tidak patutlah dia buat begitu. Dia sepatutnya menyedari bahawa Harakah sepatutnya digunakan untuk pandangan rasmi, ataupun untuk mana-mana pandangan-pandangan yang selari dengan pandangan yang rasmi.

Tapi, Cikgu Pa sendiri katakan itu pandangan peribadi. Masalahnya, kalau pandangan peribadi, kenapa siar di muka depan. Ini boleh menyebabkan satu gambaran seolah-olah itu pendirian PAS, kerana Harakah adalah lidah rasmi PAS. Itu yang tidak betul.

Saya rasa Cikgu Pas mungkin terlalu ghairah pada masa itu untuk melakukan apa yang dia sifatkan hendak menyelamatkan PAS. Tapi, saya rasa dari sudut setiakawannya, dari sudut kerjasamanya, dari sudut politiknya, maka saya rasa ia cukup merugikan.

Di Terengganu mungkin persepsinya berbeza. Dia mungkin akan turun dan berkata pada ahli-ahli PAS di Terengganu bahawa kita telah cakap benda ini, maka bila tidak berlaku 16 September, jadi kita pun selamatlah. Sepatutnya itu bukan mesejnya—untuk selamatkan diri kita seorang diri. Sepatutnya mesejnya ialah, memang kita sedang berusaha untuk mencapai matlamat 16 September, dan hampir tercapai pun. Tapi oleh kerana tindakan pihak lawan, ianya terganggu sedikit, namun itu tidak bererti gagal.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ada mengeluarkan kenyataan yang membidas balek pandangan Cikgu Pa ini. Sayangnya, tidak disiarkan secara sewajarnya. Jadi, apakah kesan yang wujud ekoran pertelingkahan secara terbuka di kalangan pimpinan utama PAS ini?

Ini bukan benda yang kita banggakan. Malah ia adalah seauatu yang malang apabila perkara ini berlaku. Tapi, kesalahannya saya letakkan pada bahu Cikgu Pa kerana dia yang siarkan pendirian peribadinya yang bercanggah dengan pimpinan parti di muka depan dalam akhbar parti. Bagi saya, dialah puncanya. Saya rasa dengan keadaan begini, dan nampak gaya masing-masing, khususnya Cikgu Pa maseh mempertahankan tindakannya, maka kita macam menghadapi masa depan yang kurang baik, nauzubillah.

Kita sewajarnya mesti mampu berbincang dengan orang yang tidak setuju dengan kita. Bila Cikgu Pa mahu buat kenyataan itu, maka dia jangan bincang dengan orang yang di Terengganu. Dia kena bincang dengan orang yang di Selangor dan di negeri-negeri lain. Dan, tengoklah dulu maklum balas dari kami. Kalau bincang dengan orang-orang di Teregganu yang memang dah sealiran pemikirannya dengannya, maka tidak gunalah. Kerana, dia mesti tahu bahawa tindakannya itu adalah satu tindakan yang agak kontroversi. Tapi malangnya, dia tidak bincang dengan kami, sebaleknya bincang sesama mereka.

Akhirnya sekali, kalau kita melihat faktor Terengganu tersebut, sejauh mana pula Cikgu Pa dapat mempengaruhi presiden parti, Ustadh Hadi dalam merumuskan sebarang keputusan parti? Sebab, kita sering mendengar banyak dakwaan yang menyatakan bahawa Ustadh Hadi ini terlalu dipengaruhi oleh Cikgu Pa?

Saya rasa sedikit sebanyak mesti ada kebenaran. Saya tahu bahawa Ustadh Hadi menghormati Cikgu Pa dari segi bacaan politiknya. Namun, hakikatnya mereka dalam keadan yang jauh lebih kuat dari kami di Selangor, tetapi mereka tidak berjaya untuk menjatuhkan kerajaan BN Terengganu. Kami di Selangor yang jauh lebih lemah dari mereka, tapi kami berjaya.

Lalu apa yang perlu difikirkan ialah mungkin ada strategi dan kaedah mereka yang perlu diperbaiki. Kerana tidka ada sebab mereka harus kalah, sedangkan negeri-negeri lain yang yang lebih sukar kita boleh menang.

Pertemuan Dengan TG Nik Aziz & TG Hadi Awang

By Anwar Ibrahim

KOTA BHARU, 23 Sept: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan pertemuan khas dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di sini hari ini.

Pertemuan itu bermula jam 12.05 tengahari tadi di rumah rasmi MB Kelantan, JKR 10.

Presiden PAS, Abdul Hadi kelihatan mula-mula sampai di situ iaitu kira-kira jam 11.50 pagi diikuti Nik Aziz yang sampai kira-kira jam 11.55 pagi. Anwar pula tiba kira-kira jam 12.05 tengahari.

Hanya mereka bertiga sahaja terlibat dalam pertemuan tertutup itu.

Turut mengiringi Anwar ke JKR 10 adalah anggota Parlimen dari PKR Saifuddin Nasution Ismail, Amran Abdul Ghani dan Abdul Aziz Abdul Kadir.

Yang di-Pertuan Agong atau parlimen?

by Profesor Dr Abdul Aziz Bari UIA

Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi telah menolak cadangan Dato Seri Anwar agar diadakan satu persidangan khas parlimen untuk membahaskan perkembangan mutakhir politik negara.

Ini menunjukkan betapa sukarnya untuk memanggil sidang khas parlimen bagi membincangkan usul undi tidak percaya walaupun cara ini adalah demokratik dan berperlembagaan.

Budaya politik dan perundangan negara kita menyebabkan ia sukar berlaku.

Sistem politik negara kita adalah berteraskan sistem Westminster yang mana fungsi ketua negara terpisah daripada fungsi ketua kerajaan.

Walaupun Yang di-Pertuan Agong lebih banyak memainkan peranan simbolik, Baginda sebenarnya berkuasa untuk memainkan peranan yang lebih aktif dalam situasi yang perlu.

Yang di-pertuan Agong dan politik

Para penasihat Anwar mungkin agak gusar jika beliau terus pergi mengadap Yang Di-Pertuan Agong untuk mendapatkan perkenan untuk membentuk kerajaan baru. Mereka mungkin tidak mahu Yang di-Pertuan Agong terlibat secara langsung dalam politik.

Para penasihat ini seolah-olah bimbang dan terlupa peranan penting Yang di-Pertuan Agong dalam menjaga negara adalah satu perkara biasa dalam sistem Westminster yang kita amalkan. Dan ini tidak terhad kepada negara-negara yang mempunyai Raja (sistem monarki) sahaja.

Negara republik seperti India turut membolehkan ketua negaranya memainkan peranan dalam situasi luar biasa, walaupun biasanya ketua negara tersebut hanya memainkan peranan simbolik sahaja.

Peranan sebegini sebenarnya pernah diutarakan oleh Laporan Suruhanjaya Reid. Tetapi, oleh kerana ini merupakan kali pertama kita menghadapi situasi sebegini, kebimbangan mereka boleh difahami.

Bagaimanapun Anwar tidak menolak kemungkinan untuk pergi terus ke Istana. Oleh kerana Abdullah telah menolak cadangan agar diadakan sidang khas parlimen, Anwar kini mempunyai sebab untuk memohon mengadap Yang di-Pertuan Agong.

Sistem perundangan kita tidak menyebut dengan jelas sama ada pertukaran kerajaan hanya boleh dibuat melalui parlimen. Artikel 43(4) dalam Perlembagaan memungkinkan pertukaran dibuat dengan cara majoriti ahli parlimen memaklumkan kepada Yang di-Pertuan Agong bahawa mereka telah menarik balik sokongan terhadap kerajaan sedia ada.

Ini akan mewajibkan Perdana Menteri meletak jawatan. Yang di-Pertuan Agong kemudiannya boleh melantik seorang ahli parlimen yang mempunyai sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat untuk menjadi Perdana Menteri baru.

Hujah salah

Pertukaran kerajaan melalui undi tidak percaya merupakan perkara yang pernah berlaku di negara-negara Komanwel lain. Tetapi ia amat sukar dilakukan di Malaysia kerana Umno menyekat sebarang usaha membentangkan usul undi tidak percaya.

Speaker Parlimen Pandikar Amin Mulia mengatakan bahawa Perdana Menteri mempunyai kuasa penuh untuk memutuskan sama ada mahu memanggil sidang khas parlimen atau tidak.

Rasanya Perlembagaan kita tidak bermaksud untuk memberi kuasa kepada Perdana Menteri membuat kata putus dalam hal ini.

Perdana Menteri merupakan ketua Eksekutif dan jika beliau mempunyai kuasa mutlak, maka ini seolah-olah meletakkan Legislatif di bawah Eksekutif. Pasti ini bertentangan dengan konsep pemisahan kuasa yang dituntut oleh sistem politik negara kita.

Selain itu, sukar dibayangkan sesebuah kerajaan akan bersetuju untuk memanggil sidang khas parlimen jika terdapat hal-hal yang mengancam penerusan hayat kerajaan tersebut. Hujah bahawa Perdana Menteri sahaja berkuasa memanggil parlimen adalah lemah.

Speaker Pandikar Amin Mulia ada juga memetik peraturan parlimen (Standing Orders) dalam membuat keputusan beliau. Tetapi peraturan parlimen dibentuk berasaskan peruntukan Perlembagaan Artikel 62(1). Peraturan ini statusnya lebih rendah daripada Perlembagaan.

Apabila Speaker menggunakan hujah peraturan parlimen, beliau seolah-oleh mengatakan bahawa peraturan tersebut lebih tinggi daripada Perlembagaan. Ini tidak betul.

Yang di-Pertuan Agong berhak untuk memanggil persidangan parlimen tergempar. Tidak mungkin apabila Baginda mempunyai kuasa memprorog dan membubarkan parlimen seperti termaktub dalam Artikel 55 Perlembagaan, Baginda tidak pula berhak memanggil parlimen bersidang. Artikel 40(2) pula merupakan satu artikel umum dan situasi sekarang lebih kelihatan sebagai satu pengecualian.

Yang di-Pertuan Agong memang mempunyai peranan dalam situasi sekarang. Ini bukan luar biasa kerana sistem yang kita amalkan kadang kala memang memerlukan tindakan-tindakan tertentu untuk membolehkan ia berfungsi dengan baik. Yang di-Pertuan Agong perlu memainkan peranan untuk memastikan Perlembagaan boleh terus terlaksana.

Yang pastinya, ini bukanlah penamat bagi Abdullah. Sekiranya Anwar berjaya membentuk kerajaan, Abdullah juga boleh mencabar Anwar dengan cara yang sama. Inilah sebabnya kenapa Abdullah perlu membenarkan sistem Westminster yang kita amalkan berfungsi seperti sewajarnya.

Anwar telah berjanji akan menghormati Perlembagaan. Maka mungkin langkah pertama yang perlu beliau usulkan ialah membolehkan Speaker dilantik melalui pengundian bebas. Parlimen kita akan menghampiri status parlimen kelas pertama jika Speaker yang dipilih ialah dari kalangan parti pembangkang.

Kuasa Agong atau kuasa parlimen?

Kembali kepada dua cara penukaran kerajaan tadi, iaitu sama ada melalui undi tidak percaya di parlimen atau melalui kuasa Yang di-Pertuan Agong, saya rasa kedua-duanya dibenarkan oleh kerangka Artikel 43(4) Perlembagaan kita.

Cara pertama iaitu pengundian di parlimen memanglah cara yang paling ideal dan lebih demokratik. Cara ini telah berlaku jika kita teliti kes Datuk Stephen Kalong Ningkan, bekas Ketua Menteri Sarawak, pada tahun 1966. Tetapi ini hanya boleh berlaku dalam satu sistem politik yang terbuka dan demokratik.

Bolehkah ia berlaku dalam situasi Malaysia sekarang? Kita boleh melihat dengan jelas betapa kerajaan Barisan Nasional berusaha sedaya upaya menghalang usul undi tidak percaya dibahaskan di Parlimen termasuklah dengan mengancam penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Cara kedua, iaitu melalui tindakan Yang di-Pertuan Agong, terhasil daripada pembacaan literal Artikel 43(4) bersama dengan Artikel 40(2)(a). Cara ini yang lebih cepat daripada cara pertama tadi.

Dan, oleh kerana terdapat unsur-unsur tidak demokratik dalam menghalang tercapainya cara pertama, maka mungkin cara kedua ini lebih praktikal.

Ia juga boleh menghalang kerajaan daripada terus menerus menyekat perubahan. Tetapi cara ini amat bergantung kepada kemahuan Yang di-Pertuan Agong untuk memainkan peranan yang lebih proaktif.

Mungkin wajar disebut di sini bahawa terdapat negara-negara demokrasi yang stabil di Eropah yang turut mengamalkan sistem monarki seperti kita.

Di luar Eropah pula, telah terdapat Raja yang secara aktif membantu lahirnya demokrasi di negara mereka. Inilah yang berlaku di Sepanyol, Thailand dan juga sedikit sebanyak di Jordan.

Adakah Raja-Raja kita juga mahu turut sama seperti Raja-Raja di negara-negara itu?