PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

09 September 2008

Gerakan 'lafaz cerai' dengan Umno P.Pinang serta merta

by klpos

SETELAH kontroversi kenyataan Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang didakwa berbau perkauman, kini BN Pulau Pinang dilanda tsunami yang lebih kritikal lagi.
Kali ini parti Gerakan membuat kenyataan yang agak menggemparkan. Ianya keluar dari mulut pemangku presidennya sendiri Tan Sri Koh Tsu Koon.
Gerakan Pulau Pinang mebuat keputusan memutuskan hubungannya dengan Umno negeri itu berkuatkuasa serta-merta ekoran daripada kenyataan terbaru Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang didakwa berbau perkauman.
Pemangku Presiden Gerakan Pulau Pinang, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata keputusan itu dipersetujui dalam satu mesyuarat tergempar yang dihadiri oleh semua ahli jawatankuasa perhubungan negeri.
Beliau berkata, ahli Gerakan berasa amat terkejut dan marah serta mengutuk tindakan serta tingkahlaku Ahmad yang disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab.
Dr. Koh memberi tahu kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tergempar jawatankuasa perhubungan Gerakan Pulau Pinang malam tadi.
Beliau turut menyelar tindakan Ahmad yang menyifatkan masyarakat Cina di Malaysia sebagai sama dengan orang Yahudi di Amerika Syarikat yang menguasai ekonomi dan politi, sebagai tidak bertanggungjawab.
Dalam satu sidang media berasingan, Ahmad meminta Dr. Koh Gerakan meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang.
Ahmad berkata jawatan tersebut sewajarnya diserahkan kepada MCA.
Semalam Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perhubungan Umno negeri Pulau Pinang melahirkan rasa tidak gembira dengan kenyataan Ahmad Ismail tersebut yang menyalahkan parti Gerakan.
"Saya sangat tidak gembira dengan situasi ini, Saya akan mengambil tindakan tegas berhubung perkara ini. Semestinya," katanya.
Abdullah berkata demikian kepada pemberita selepas diminta mengulas kenyataan Ahmad pada sidang akhbar di bangunan Umno Pulau Pinang hari ini yang menyalahkan Gerakan dan tetap mempertahankan pendiriannya berhubung kenyataannya yang berbaur perkauman bahawa masyarakat Cina merupakan pendatang di negara ini.
Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan itu ketika berceramah pada kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh baru-baru ini.
Perdana Menteri berkata tindakan yang sewajarnya ke atas Ahmad akan diputuskan selepas beliau dan Timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak bersemuka dengan Ahmad esok bagi mendapatkan penjelasan daripadanya.
"Kami akan minta beliau (Ahmad) menjelaskan mengapa keadaan sedemikian berlaku dan tindakan akan diputuskan (selepas itu)," katanya. / KLpos, Bernama, Mstar

No comments: