PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

12 September 2008

Pilihanraya awal jika Pakatan ambil alih kuasa

by Malaysiakini

Pakatan Rakyat pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim merancang untuk mengadakan pilihanraya umum awal jika ia mengambil alih kuasa untuk mengikis kebimbangan ianya tidak demokratik dan tidak beretika.

Naib PresidenPKR, R Sivarasa memberitahu Malaysiakini bahawa pilihanraya baru akan diadakan dalam tempoh enam bulan hingga setahun selepas Pakatan menguasai Parlimen.

"Kita mahu memastikan pilihanraya yang adil dan bebas. Untuk melakukannya kita perlu memberi kebebasan kepada media, membersihkan senarai pemilih dan memperbetulkan Suruhanjaya Pilihanraya," kata Sivarasa yang juga ahli Parlimen Subang.

"Ini boleh mengambil masa antara enam bulan hingga setahun," tambahnya.

Pakatan yang dianggotai PKR, DAP dan PAS, mempunyai 81 daripada 222 kerusi Parlimen. Walaupun Barisan Nasional kini mempunyai kerusi majoriti, tetapi Pakatan yakin dapat mengubah keadaan itu.

Pakatan memerlukan 31 lagi ahli Parlimen menyertainya untuk mendapatkan majoriti mudah sebanyak 112 - sesuatu yang dilihat oleh pemerhati politik sebagai bukan mustahil untuk diperolehi.

Menurut mereka, apa yang diperlukan ialah 31 ahli Parlimen BN melompat menyertai Pakatan atau alternatifnya, jika 30 ahli Parlimen Barisan dan seorang ahli Parlimen bebas, memilih untuk bersama Anwar.

No comments: