PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

19 July 2008

Keajaiban Sistem Perundangan Di Malaysia


by Office Boy Tingkat 4
KES 1:

PENGADU:
Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23thn, membuat laporan polis pada 28 Jun lepas mendakwa dirinya diliwat oleh Dato' Seri Anwar pada 26 Jun lalu. Kes ini mendapat liputan meluas semua media samada dalam atau luar negeri.

YG DITUDUH:
Dato' Seri Anwar Ibrahim, 62thn, telah di tangkap dan di tuduh di bawah seksyen 337A kanun keseksaan. Dibebaskan tanpa dilepaskan dari pertuduhan.

KES 2:

PENGADU:
Raja Petra membuat akuan berkanun yang mengaitkan Datin Seri Rosmah Mansor dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Raja Petra Kamarudin ditangkap atas tuduhan memfitnah dibawah seksyen 500 kanun keseksaan.

YG DITUDUH:
Masih bebas bershopping.

PERSOALAN:
1) Kenapa pihak polis masih gagal mengeluarkan salinan repot yang berharga RM2 pengadu kes liwat kepada tertuduh? Adalah menjadi hak tertuduh untuk mendapatkan salinan repot tersebut. Hak ini dinafikan. Ada kemungkinan salinan repot ini akan diubahsuai selepas pihak polis meneliti keterangan tertuduh kepada pihak polis.

2) Altantuya telah terbukti mati dengan cara pengeboman C4. Panggillah pakar dari dunia mana pun, Altantuya memang telah mati. RPK berkeyakinan ada pengaruh atasan yang memungkin Altantuya dibunuh sebegitu rupa. RPK kemudian membuat akuan bersumpah atas keyakinan beliau. Tertuduh tidak pula ditahan untuk siasatan lanjut, malahan pengadu pula yang ditahan reman.

Adakah ini ulangan kes Tan Sri Rahim Thamby Chik dan YB Lim Guan Eng dimana RTC sebagai OKT bebas, manakala LGE yang membela mangsa rogol yang memang terbukti telah dirogol, telah dipenjarakan.

Pelik dan ajaib hukum kanun Malaysia.

No comments: