PERBAHASAN LANGSUNG DARI PARLIMEN MALAYSIA

26 November 2008

YA AMPUN BAGINDA RAZAK

by H. Rais

Ya ampuun Baginda Razak. Hamba menulis surat ini kepada tuan hamba agar ianya dapat dibaca oleh anak cucu cicit kita semua. Hendaknya apabila kita semua berada di alam baka nanti maka anak cucu cicit kita akan membaca kembali surat hamba kepada tuan hamba.

Ya ampuun! Ya ampuun Baginda Razak, hamba telah mendengar surah dongeng labun lentong tuan hamba. Hamba bersama teman dan sahabat dengan syiok lagi tawaidok molopong dan terngaga apabila tuan hamba membuka mulut.

Apabila tuan hamba bercakap bahawa kebenaran hanya di ketahui Allah maka meleleh air mata hamba hingga ke lubang peha. Tidaklah pernah hamba melihat satu makhlok tuhan yang bagitu jujur bersilat lidah. Inilah agaknya rahmat Yang Maha Esa yang telah dikurniakan ke atas tuan hamba. Tidak pernah hamba terlihat seorang Syahdu, seorang Sufi, seorang Dukun dan seorang Bomoh dapat berkelentong seperti tuan hamba.

Cakap tuan hamba at the Press Conference itu adalah benar-benar melainkan semua tidak benar belaka.

Ya ampuun Baginda Razak, hamba juga turut merasa gundah gulana apabila terdengar berita kematian Puteri Mongolia. Hamba bertambah sedih lagi sayu apabila hamba di beritahu bahawa Puteri Mongol ini adalah gundek simpanan Yang Teramat Mulia Raja Muda yang bakal menjadi Raja kita.

Hamba juga mendengar khabar berita tentang betapa cemburunya Permaisuri ketika mengetahui bahawa ada gundek yang lebih disayangi dari Permaisuri. Telah tersebar ke seluruh Melaka tentang api murka yang keluar terpacar dari kopek layut Permaisuri Raja Muda.

Ya ampuun Baginda Razak, api murka Permaisuri Raja Muda ini bukan datang secara tiba-tiba. Adalah menjadi dongeng rakyat Melaka setiap Permaisuri yang akan naik ke atas takhta maka badannya wajib di ukur dan dikira. Telah tersebar ke pelusuk kampong dan kota, telah di ketahui rakyat jelata tentang berita susuk gedempak Permaisuri Raja Muda melebihi saekor anak gajah simpanan Tun Bendahara.

Adalah menjadi perangai dan sifat anak-anak muda Melaka membuat lawak dan jenaka terhadap gedempaknya badan Permaisuri Raja Muda. Dari apa yang hamba menerima berita inilah punca yang menimbulkan angkara murka. Permaisuri Raja Muda telah mengetahui betapa ramping, langsing lagi ranggi pinggang Puteri Mongolia.

Mengikut yang empunya cerita cemburu melimpah marah bertambah. Mengikut kata yang empunya surah seorang Tamil dari negara atas angin telah datang bersumpah di hadapan Balairong Seri bersama mudim dan pari-pari bahawa si Tamil hitam mengetahui bahawa Raja Muda kita berkemudi di hadapan berkemudi di buritan.

Ya ampuun Baginda Razak, sahehlah dongeng berita Raja Muda ‘makan di luar dan suka makan di dalam’. Makan di depan makan di belakang telah menjadi nikmat pilihan Raja Muda kita.

Ya ampuun Baginda Razak, ‘ makan depan makan belakang’ ini adalah surah yang dipungut dan dikutip oleh si Tamil yang hitam dari mulut tuan hamba sendiri. Ya ampuun Baginda Razak, bukanlah niat hamba untuk membuat fitnah, jauh lagi untuk mencerca nama baik tuan hamba. Niat hamba ialah untuk memberi tahu saentero negara bahawa what you said at the press conference the other day was pure bullshit.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah hamba berjanji kepada rakyat Melaka untuk melapor duduk pekara. Adalah juga tanggung jawab hamba bukan menista dengan berita. Hendaklah tuan hamba tahu bahawa tidak ada seorang pun rakyat jelata yang percaya apa yang tuan hamba butirkan itu benar melainkan semuanya bukan benar semata-mata.

Ya ampuun Baginda Razak, kesah hikayat Puteri Mongol ini berpanjang hendak hendaknya. Adalah menjadi tabiat baik rakyat Melaka mereka amat suka melihat tuan hamba masuk sekali lagi ke penjara. Tidaklah busuk hati nurani mereka melainkan mereka ingin tahu saheh duduk pekara.

Ya ampuun Baginda Razak, rakyat Melaka dan saentaro belantara dari Melaka ke Mejapahit, dari Jambi hingga ke Pasai telah mendengar cerita tuan hamba menjadi kaya raya kerana membeli dua bahtera. Apakah ini dongeng cerita hamba sendiri tidak terkata-kata hanya tuan hamba tahu duduk pekara.

Mengikut kesah yang empunya ceritera, mengikut surah sumpah si Tamil hitam lagi legam, tuan hamba di lantik menjadi khadam yang kanan. Masuk istana keluar istana tanpa di tegur tanpa di saman. Bukanlah rashia rakyat Melaka untuk berdendam mencari mangsa. Mengikut surah sumpah si Tamil hitam lagi legam tuan hamba menjaga gundek-gundek Raja Muda. Mengikut tuan yang empunya ceritera tuan hamba juga beligar ke kampong beligar ke kota mencari banyak anak-anak dara untuk dijadi gundek-gundek istana.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah kebangaan rakyat jelata melihat punai tuan hamba bercabang tiga. Se jantan jantan anak Melaka tidak ada punai yang bercabang tiga. Malam bergoncang siang berendut. Berselimut salah bergumpal pun salah. Tuan hamba akhirnya bermukah dengan Puteri Mongol gundek kesayangan Raja Muda. Ini bukanlah dongeng rakyat Melaka. Ini surah sumpah si Tamil hitam lagi legam yang punya angkara.

Ya ampuun Baginda Razak, biarlah hamba meneruskan cerita tentang Permaisuri yang jatuh murka. Telah didengar rakyat Melaka tentang kesah Permaisuri kita yang dahulunya seorang Mak Janda. Bergundek ke hulu bergundek ke hilir membuka kangkang mencari mangsa.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah telah menjadi berita atas arahan siapakah Puteri Mongol musnah derita. Telah di ketahuilah rakyat Melaka betapa Permaisuri cemburu tersangat seperti gajah kena penyengat. Telah di ketahui juga rakyat Melaka Raja Muda sering berduka berkongsi katil memelok saekor unta walhal paduka bemimpi gundek langsing berambut panjang bukan anak gajah berambut kontot.

Ya ampuun Baginda Razak, tuan hamba dikatakan amatlah ceredik bergeliga mencari untung membeli bahtera.

Ya ampuun Baginda Razak biarlah hamba menyampai berita. Dari Naning hingga ke Melaka rakyat tahu duduk pekara. Jangan cuba di bodoh jangan cuba di alpa rakyat sudah faham membaca warta berita. Tidak perlu bergelap tak perlu bersuluh pelita kesah tuan hamba membeli dua bahtera menggunakan duit emas kantung negara telah di ketahui rakyat jelata.

Al-kesah tun empunya cerita Permaisuri telah membadak gegak gempita , lagi marah lagi murka maka di arah Puteri Mongol disula , di seksa untuk menamatkan semua berita. Badan di letup rambut di bakar agar tidak di ketahui janin siapa. Dari atas angin sampailah berita, dari balairong hingga ke rakyat jelata semua ingin bertanya janin ini anak siapa. Anak tuan hamba atau cucu tuan hamba inilah punca murka Permaisuri yang membadak mencela.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah hamba mendengar berita amat saheh lagi nyata tentang Raja Mongolia amat amarah tidak dapat dikata.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah hamba mendengar berita si Tamil hitam lagi legam ditemui sudah. Dia bershaer lagi bermadah menunggu masa untuk mendedah.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah hamba mendengar berita tentang isteri tuan hamba mendapat duit membeli bahtera.

Ya ampuun Baginda Razak, adalah hamba mendengar berita lagi saheh lagi nyata tentang Raja Muda yang akan naik tahta akan di sula rakyat Melaka.

Inilah berakhirnya surat hamba kepada tuan hamba. Ya ampuun Baginda Razak tidak lah ada apa lagi yang hendah dikata. Hendaknya di ketahuilah oleh anak cucu cicit kita nanti tentang kesah murka seorang Permaisuri yang gemuk gedempol, kesah Puteri Mongol cantik bistari, kesah Raja Muda yang takut bini, kesah gundek bertukar ganti.

Maka dibuatlah rakyat Melaka pantun enam kerat untuk ingatan turun temurun:

Tam tam tun
Tak perlu berpantun
Dam dum dah
Tak perlu bermadah
Your Press Conference
Is real poorah.

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI